У Київській державній академії декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука завершилася мистецька акція «Стіна пам’яті Михайла Бойчука»: Всеукраїнський конкурс на кращий керамічний пласт на тему «Бойчук і бойчуківці: сучасний погляд».

Михайло Бойчук є одним із найяскравіших представників духовно-культурного мистецького покоління України першої половини ХХ століття, яке було знищене тоталітарним сталінським режимом. На довгі роки творчі здобутки цього визначного українського художника та його учнів зникли з нашого мистецького та культурного поля. Нині особливо важливо повернути в український і світовий мистецький простір їхні славетні імена і твори. Як ніколи є актуальними проблеми історико-художньої пам’яті, трансформації та переосмислення національної мистецької спадщини в сучасному мистецтві.

З нагоди 140-ї річниці від дня народження видатного українського художника-монументаліста та педагога Михайла Бойчука спільними зусиллями професійних художників-керамістів і студентів спеціалізації «Художня кераміка» створено «Стіну пам’яті Михайла Бойчука», що складається з 33 керамічних пластів. Захід продемонстрував сучасні підходи художників-керамістів до трактування та переосмислення творчої спадщини Михайла Бойчука та його учнів; відкрив нові імена в сучасній художній кераміці, сприяв творчому діалогу митців різних поколінь, шкіл, регіонів.

У художній кераміці, як і в сучасному українському мистецтві, відбувається активний пошук нової художньої мови. Твори станкової художньої кераміки відіграють самодостатню роль у розвитку сучасного мистецтва та мають глибокий зміст, яскраву індивідуальну характеристику образів, а також вирізняються унікальною пластикою і сміливим використанням кольору. Завдяки широкому арсеналу нових виражальних засобів у творах художньої кераміки з’являються складні філософські образи з поглибленим змістом, що виражають найтонші переживання, спостереження і відчуття навколишнього світу. Сучасні художники-керамісти продемонстрували цікаві методи і підходи до інтерпретації творчої спадщини Михайла Бойчука та його учнів, віртуозне володіння широким арсеналом керамічних технік і технологій.

Конкурсні роботи виконувалися авторами у складних і драматичних умовах війни українського народу з російськими загарбниками, що, безумовно, вплинуло на композиційне вирішення творів та їх емоційне звучання. Практично в усіх роботах прямо чи опосередковано присутня реакція на події, що відбуваються нині в Україні.

До участі в конкурсі журі відібрало 33 керамічних пласти 23 художників-керамістів із різних регіонів України (Львів, Рівне, Тернопіль, Київ, Полтава). З технологічної точки зору відібрані роботи демонструють практично повний спектр можливостей і прийомів роботи з керамічними матеріалами. Художники у своїх творах використали різні за кольором шамотні маси, глину, кам’яну масу, фаянс, порцеляну. Застосували пластичне (рельєф, ритування), графічне та живописне декорування керамічних виробів ангобами, поливами, підглазурними та надглазурними фарбами тощо.

Журі конкурсу – кандидат мистецтвознавства, ректор КДАДПМД імені Михайла Бойчука Олена Осадча (голова), доктор мистецтвознавства, проректор із наукової і міжнародної діяльності Марина Юр, голова художньої ради Олеся Варкач, народний художник України, професор кафедри ХКДСДМ Микола Білик, заслужений діяч мистецтв України, доцент, в. о. завідувача кафедри монументально-декоративного і сакрального мистецтва Роман Петрук – вирішило не виокремлювати серед учасників конкурсу номінантів премій, а відзначити всіх дипломами лауреатів у різних номінаціях. Диплом лауреата за технологічну досконалість присуджено Тамарі Березі, диплом лауреата за кращий портрет Михайла Бойчука – Євгену Овчарику, диплом лауреата за краще композиційне вирішення – Аліні Окарі, диплом лауреата за краще колористичне рішення – Ріммі Волковій, диплом лауреата за краще графічне рішення – Діані Шаповаловій, диплом лауреата за гармонійне поєднання матеріалів – Юлії Роїк, диплом лауреата за виразне фактурне рішення – Катерині Власовій, диплом лауреата за символізм у розкритті теми – Ганні Друль, диплом лауреата за краще абстрактне рішення – Юрію Войтовичу, диплом лауреата за оригінальне трактування образів – Леоніду Нагірняку, диплом лауреата за краще зооморфне рішення – Ігорю Ковалевичу, диплом лауреата за монументальність композиції – Степану Андрусіву, диплом лауреата за суголосність ідеям Михайла Бойчука – Анастасії Вороніній, диплом лауреата за найкращу інтерпретацію мистецтва бойчуківців – Ларисі Боруті, диплом лауреата за найкращу імпровізацію – Оксані Білик, диплом лауреата за образне мінімалістичне рішення – Наталії Ханановій, диплом лауреата за краще поєднання стилів – Олесі Дворак-Галік, диплом лауреата за рефлексію на сьогодення – Наталії Антипіній, диплом лауреата за гармонійність композиційного рішення – Ксенії Брикімовій, диплом за експресивність у трактуванні образів – Вірі Чернієнко, диплом лауреата за вірність традиціям – Миколі Лампеці, диплом лауреата за декоративність композиції – Наталії Черніченко-Лампеці.

Вітаємо всіх учасників мистецької акції і дякуємо за чудові роботи!

 

Володимир Хижинський,
кандидат мистецтвознавства, доцент,
в. о. завідувача кафедри художньої кераміки, декоративної скульптури, дерева та металу