Ректор Київської державної академії декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука
Осадча
Олена Анатоліївна
Кандидат мистецтвознавства, доцент
Народилася 9 червня 1978 року, м. Рівне.
1990–1997 Державна художня середня школа імені Тараса Шевченка.
1997–2003 Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, факультет живопису (майстерня історичного живопису професора Ф. М. Гуменюка), спеціальність «Образотворче та декоративно-прикладне мистецтво», кваліфікація художник-живописець.
2003–2004 магістратура Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, факультет живопису (майстерня історичного живопису професора Ф. М. Гуменюка), спеціальність «Образотворче та декоративно-прикладне мистецтво», кваліфікація художник-живописець, дослідник, викладач.
2006–2009 аспірантура Київського державного інституту декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука.
- Член молодіжної секції Національної спілки художників України (2003).
- Член секції живопису Національної спілки художників України (2012).
- Член Національної спілки іконописців України (2017).
- Кандидат мистецтвознавства зі спеціальності теорія та історія культури (26.00.01), тема дисертації «Українська хатня ікона-образ кінця XVIII–XX ст. як етнокультурний феномен (історія, типологія, художні особливості)» (2010).
- Доцент кафедри монументально-декоративного мистецтва (2014).
- Почесна грамота Міністерства культури України за внесок у розвиток українського мистецтва (2003).
- Орден «Хрещення Київської Русі» Української православної церкви Київського патріархату (2018).
- Подяка Київського міського голови (2018).
- Грамота Київської державної академії декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука (2018).
За понад 16 років науково-педагогічного стажу відбувся шлях від аспіранта, завідувача лабораторією, викладача, старшого викладача, доцента, завідувача кафедри, декана до ректора.
Працює у галузі живопису і сакрального мистецтва.
Твори зберігаються у приватних колекціях в Україні (Київ, Львів, Рівне) та за кордоном (Польща, Італія, Німеччина, Португалія), у колекції Львівського музею історії релігії, а також на Українській антарктичній станції «Академік Вернадський».
Понад п’ятнадцять років вивчає український хатній іконопис кінця XVIII–початку XX ст., досліджує візантійський вплив на стильову концепцію українського іконопису та феномен полістилізму сучасної української ікони. У педагогічній діяльності впроваджує авторську методику викладання іконопису, система якої базуються на фундаментальних принципах формотворення у цій галузі мистецтва. Вивчає принципи монументальної школи бойчуківців.
Науковий доробок на 2022 р. становить: розробка освітньо-професійної програми магістра для галузі знань 02 «Культура і мистецтво» спеціальності 023 «Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація» для факультету декоративно-прикладного мистецтва Київської державної академії декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука (2017 р.), навчальні програми (12), навчально-методичні посібники (2), наукові статті (44), науково-практичні конференції (31), опонентські відгуки і рецензії на дисертації (13).
- Навчально-методичний посібник до вивчення курсу «Техніка фрески» як частина навчальної дисципліни «Робота в матеріалі» для студентів II курсу навчання зі спеціальності 023 «Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація» спеціалізації «Монументально-декоративний живопис» (62 стор., 67 іл.)
- Навчально-методичний посібник до вивчення курсу «Українська народна (хатня) ікона кінця XVIII – XX століть як етнокультурний феномен (історія, типологія, художні особливості)» як частина навчальної дисципліни «Народний розпис» для студентів III і IV курсів навчання спеціальності 023 «Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація» спеціалізації «Монументально-декоративний живопис» (87 стор., 67 іл.)
Наукові публікації за останні п’ять років
- Осадча О.А. Структурно-просторова схема Дерева Життя у топографічній іконічності міста-храму-ікони-людини / Олена Осадча // Українська академія мистецтва: зб. дослідницьких та науково-методичних праць. – К., 2018. – Вип. 27. – С. 178–187.
- Осадча О.А. Темпоральність у композиційній системі ікони / Олена Осадча // Мистецтвознавство України: зб. наук. пр. / ІПСМ АМУ. – К.: Фенікс, 2018. – Вип. 18. – С. 113–121.
- Осадча О.А., Данченко М.О., Владимирова О.І. Основні засади і методи викладання на кафедрі монументально-декоративного і станкового мистецтва Київської академії декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука / О.А. Осадча, М.О. Данченко, О.І. Владимирова // Вища школа: зб. наук. пр. – К., 2018. – Вип. № 10 (171). – С. 42–52.
- Осадча О.А. Принципи сферичності в іконописі візантійської традиції / Олена Осадча // Мистецька освіта: методологія, теорія, практика:. зб. наук. пр.: Вип. 1 / [редкол. В.П. Тименко (голова) та ін.]; Київська державна академія декоративно-прикладного мистецтва і дизайну ім. Михайла Бойчука. – К.: ТОВ «Юрія Любченка», 2019. – С. 256–269.
- Осадча О.А. Храм – просторова ікона / Олена Осадча // Шості Платонівські читання: тези доповідей міжнародної наукової конференції. – К.: 2019. – С. 37–38.
- Осадча О.А. Створення chora – сакрального простору храму-ікони / Олена Осадча // Етнодизайн у контексті українського національного відродження та європейської інтеграції. Матеріали III міжнародного конгресу 4–6.11.2015: зб. наук. праць. – К., 2019. – С. 37–43.
- Осадча О.А. Відображення принципів іконічності в іконографічному образі / Олена Осадча // Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку:наук. збірник. – Вип. № 36. – Рівне, 2020. – С. 145–151.
- Осадча О.А. Емпатія як принцип творчого і педагогічного життя Романа Петрука: Роман Петрук. Полотно душі: альбом-монографія / Упоряд. Р. Петрук. – Нью-Йорк: Алмаз, 2020 – 624 с.: іл.
- Osadcha O.A., Varyvonchyk A.V., Kdyrova I.O., Grynyshyna M.O., Yur M.V. European Experience in Implementing Innovative Educational Technologies in the Field of Culture and the Arts: Current Problems and Vectors of Development // IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security. – T. 22. – No.5, May 2022. – 39–48.
Участь у міжнародних, всеукраїнських науково-практичних конференціях за останні п’ять років
- Всеукраїнська іконописна конференція «Ікона сьогодні» (доповідь – «Структурно-просторова схема Дерева Життя у топографічній іконічності міста-храму-ікони-людини»), яка відбулася 5 травня 2018р. у Національному заповіднику «Софія Київська» (м. Київ).
- Всеукраїнська науково-практична конференція «Шості наукові читання пам’яті академіка Платона Білецького (1922–1998), присвячені 20-річчю від дня смерті Платона Білецького» ((доповідь – «Храм – просторова ікона»), яка відбулася 24 листопада 2018 р. у Національній академії образотворчого мистецтва та архітектури (м. Київ).
- Всеукраїнська науково-практична конференція науково-педагогічних працівників, аспірантів і студентів “Сучасна мистецька освіта: досвід, проблеми та перспективи” (доповідь – «Принципи сферичності в іконописі візантійської традиції»), яка відбулася 18 квітня 2019 р. у Київській державній академії декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука (м. Київ).
- ХVІ міжнародна науково-практична конференція «Україна першого двадцятиліття XXI століття: культурно-мистецький вимір» (доповідь – «Відображення принципів іконічності в іконографічному образі»), яка відбулася 17–18 листопада 2020 р. у Рівненському державному гуманітарному університеті (м. Рівне).
- Всеукраїнська наукова конференція «Синтез мистецтв у сучасних соціокультурних процесах» (доповідь – «Роль хреста як структуротворчого принципу у храмовому мистецтві»), яка відбулася з ініціативи Президії Національної академії мистецтв України відділеннями синтезу пластичних мистецтв, образотворчого, музичного, театрального мистецтва, кіномистецтва і відділенням теорії та історії мистецтва 22 грудня 2020 р. у дистанційній формі (м. Київ).
- Дев’яті наукові читання пам’яті академіка Платона Білецького (1922–1998), присвячені 10-річчю від дня смерті професора кафедри ТІМ НАОМА А.В. Заварової (1943–2011) (доповідь – «Властивості просторових ікон»), які відбулися 20 листопада 2021 р. у Національній академії образотворчого мистецтва і архітектури (м. Київ).
- XVII Міжнародна науково-практична конференція «Стратегія розвитку світової та української культури: сучасні акценти та перспективи» (доповідь – «Символічне значення іконографічного зображення Логосу Еммануїла з двома ангелами»), яка відбулася 18–19 листопада 2021 р. у Рівненському державному гуманітарному університеті (м. Рівне).
- VМіжнародна науково-практична дистанційна конференція “TOPICAL ISSUES OF MODERN SCIENCE, SOCIETY AND EDUCATION” (доповідь – «Апофатика в іконописі візантійської традиції»), яка відбулася 28–30 листопада 2021 р. (м. Харків).
Учасник понад 20 всеукраїнських та міжнародних виставок.
Автор 11 персональних виставок.